آخرین تغییرات قانون شهروندی با خرید ملک در ترکیه

News
شنبه 03 دی 1401

کشور ترکیه اخیراً اصلاحات جدیدی را در قوانین تابعیت و قانون اعطای شهروندی برای این کشور به صورت استثنایی اعلام کرده است که شامل تغییر قانون اعطای شهروندی از طریق سرمایه گذاری یا خرید ملک در ترکیه می شود. اصلاحات جدید به منظور حمایت از اقتصاد ملی ترکیه و به ویژه حمایت از نرخ ارزش پول لیر در برابر دلار آمریکا اعلام شده است. در این مقاله آخرین تغییرات قوانین شهروندی ترکیه 2022 را بررسی خواهیم کرد و سعی می کنیم انواع اخبار تابعیت در ترکیه و جهان را به سریع ترین، عینی ترین و رضایت بخش ترین راه برای شما ارائه دهیم.

اخرین قانون شهروندی ترکیه

 

تغییرات امروزی در قوانین شهروندی کشور ترکیه هنگام خرید ملک

از سال 2018، حداقل مبلغ برای درخواست شهروندی در کشور ترکیه با خرید ملک، 250000 دلار تعیین و معرفی شد که این قاون با تصمیم اتخاذ شده در جلسه کابینه ریاست جمهوری در 12 آوریل 2022 تصویب گردید. در این بخش نامه اصلاحاتی در قوانین شهروندی ترکیه ایجاد کردید که به اتباع خارجی اجازه می دهد با خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل 400000 دلار, تابعیت این کشور را برای مهاجران آسان تر کند. در دستورالعمل جدیدی که توسط این کشور برای اتباع خارجی بیان شد, افرادی که قبل از قانون سال 2018 (زمانی که شهروندی که یک میلون دلار بود) خرید ملک کرده اند, برای این افراد ملاک همان یک میلون دلار خواهد بود و برای افرادی که در دوره قانون 250000 دلار اقدام به تهیه و خرید خانه کرده اند, قانون 400000 هزار دلار فعلی ملاک عمل برای آن ها محسوب می شود.

ادر واقع تنها تغییر اعمال شده این است که روی یک سند اشتراکی بعد از ژانویه 2023 هیج کدام از شرکا آن سند نمی توانند شهروندی بگیرند و هر خانواهده باید ملک بالای 400000 هزار دلار در کشور ترکیه خریداری کنند. پیش از این الزام به یک ملک برای خانواده فقط در مورد اقامت ها بوده که اکنون برای شهروندی ها هرکدام باید ملک مجزا خریداری کنند. اما تغییر دیگر مربوط به فروشنده های شرکتی می باشد که در بین شرکا شرکت نقش فروشنده فرد خارجی داشته است.  

سایر تغییرات در قوانین شهروندی ترکیه برای سال 2022

پس از انتشار فهرستی از اصلاحات جدید قانون شهروندی ترکیه در تاریخ ششم ماه اول سال 2022، این قانون با مجموعه ای از توضیحات برای تغییرات ارائه شده در تاریخ 2022/01/21 که شامل موارد زیر است، شرح و مصوب گردید. این موارد کلی عبارتند از:

  • تغییرات در قوانین شهروندی ترکیه برای سرمایه گذارانی که ارزش سرمایه گذاری را قبل از 01/21/2022 پرداخت کرده اند, اعمال نخواهد شد.
  • طبق قانون جدید مبلغ بدهی سرمایه گذار به فروشنده باید منحصراً به واحد پولی لیر باشد.
  • مبلغ ارز منحصراً در بانک مرکزی و با حواله از بانک ترکیه به دلار باید منتقل شود.
  • در گزارش رسمی، بانک باید نام مشتری، شماره پاسپورت، شماره اقامت ترکیه (در صورت وجود)، دلیل انتقال وجه و هدف از انتقال وجه را برای درخواست تابعیت ترکیه قید کنید.
  • سرمایه گذار حق ندارد از فروش دلار به بانک مرکزی برداشت و در بانک واسطه مبادله نماید.
  • در هنگام درخواست تابعیت ترکیه، متقاضی ملزم به دریافت رسید پرداخت به بانک مرکزی و رسید واریز به حساب فروشنده می باشد.
  • با توجه به تغییرات قوانین شهروندی ترکیه، درخواست شهروندی این کشور بدون دریافت وجه مبادله ای در بانک مرکزی ترکیه مجاز نمی باشد.
  • بانک واسط بین سرمایه گذار و بانک مرکزی ترکیه باید بانکی باشد که از طریق آن مبلغ به حساب فروشنده واریز گردد.

مفاد جدید قوانین شهروندی ترکیه

بر اساس تغییرات قوانین شهروندی ترکیه, درخواست اخذ اقامت در ازای سرمایه گذاری معین، خرید ملک و نگهداری اوراق بهادار در بانک ها برای مدت معین و... میزان سرمایه گذاری افراد در این کشور باید به صورت ارزی یعنی با واحد پولی لیر باشد. بنابراین، چه یک خارجی خانه بخرد و چه در ترکیه سرمایه گذاری کند، دلارهای او مستقیماً به بانک مرکزی ترکیه ارسال خواهد شد. در حال حاضر و طبق گزارش های رسمی به هیچ گونه تغییر مورد انتظار در حداقل مبلغ سرمایه گذاری برای گزینه های بیشتر سرمایه گذاری در املاک اتباع اشاره ای نشده است. برخی دیگر از قوانین و مفاد جدید برای اخذ اقامت ترکیه به شرح زیر است که عبارتند از:

مفاد جدید قوانین شهروندی ترکیه

  • افرادی که با سرماه شان برای حداقل 50 نفر شغل ایجاد کنند, مجاز به دریافت اقامت این کشور هستند.
  • افرادی که حداقل 500000 دلار یا معادل ارز آن را در بانک های فعال ترکیه به شرط سپرده سه ساله واریز کرده باشند، از نظر سازمان تنظیم مقررات و نظارت بانکی این کشور واجد شرایط اخذ اقامت هستند.
  • شخصی که اوراق بدهی دولتی به ارزش حداقل 500000 دلار آمریکا و معادل این ارز را ( مشروط به نگهداری به مدت 3 سال ) خریداری کرده باشند، توسط وزارت دارایی ترکیه تعیین و سپس واجد شرایط اقامت تلقی خواهند شد.
  • افرادی که سهام صندوق های سرمایه گذاری مستغلات و سهام صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر را حداقل به مبلغ 500 هزار دلار یا معادل آن ارز خریداری کرده باشند، برای گرفتن اقامت ترکیه واجد الشرایط هستند.

سوالات متداول

حداقل قیمت خرید ملک در استامبول ترکیه برای گرفتن اقامت چقدر است؟

با خرید ملکی به ارزش 60 هزار دلار آمریکا می توانید اقامت 3 ساله توریستی در کشور ترکیه را داشته باشید. این اقامت تا 10 سال قابل تمدید بوده اما توجه داشته باشید که در این نوع اقامت اجازه فعالیت های ممنوع اتباع از نظر کشور ترکیه را نخواهید داشت.

آیا می توان از طریق اجاره خانه اقدام به اخذ اقامت ترکیه کرد؟

با اجاره خانه در ترکیه می توانید اقامت توریستی ترکیه را بگیرید ولی این موضوع را بدانید که اقامت شما منوط به تاریخ اجاره نامه است.

سخن پایانی

بر اساس تصمیم جدید ارائه شده در جلسه شورای ریاست جمهوری ترکیه، شرایط درخواست شهروندی برای اتباع مهاجر این کشور در حال تغییر بوده و افراد باید هر لحظه از قوانین اقامتی ترکیه با خبر شوند. در حال حاضر قانونی که تصویب شده این است که افراد باید حداقل 250000 الی 400000 هزار دلار سرمایه ملکی و یا نقدی برای گرفتن اقامت ترکیه داشته باشید. لازم به ذکر است با توجه به عدم اجرای قانون جدید مجموعه های هومز برای اخذ تابعیت و اقامت در ترکیه با خرید ملکی به ارزش 250 هزار دلار همچنان همراه شما خواهد بود. به همین خاطر برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید به وبسایت های هومز به آدرس اینترنتی https://hihomes.org/ مراجعه فرمائید

کپی رایت @ Hihomes. طراحی و توسعه توسط Rigel.ir