روش های سرمایه گذاری در ترکیه

News
یکشنبه 02 بهمن 1401

از قدیم الایام تاکنون سرمایه گذاری در ترکیه با امکان خرید ملک  در استانبول و گرفتن پاسپورت برای ایرانیان شناخته می شده است اما راه های دیگری نیز برای ورود به این کشور وجود دارد که شامل روش های سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه و... می باشد. اینکه کدام روش های سرمایه گذاری در ترکیه را برای اخذ تابعیت مناسب می دانید و یا برای اخذ اقامت ترکیه چه راه حلی وجود دارد, موضوعی است که گاها برای بسیاری از افراد نیز پیش می آید. به همین خاطر با توجه به اینکه ترکیه در همسایه ما قرار دارد و از نظر فرهنگی بسیار نزدیک به کشورمان ایران است، متقاضیان زیادی مایل به زندگی در این کشور هستند که یکی از این روش ها سرمایه گذاری است. تا انتهای این مقاله همراه وبسایت های هومز باشید تا در ارتباط با انواع روش های سرمایه گذاری در ترکیه و همچنین خرید ملک در ازمیر, آنتالیا و استامبول بیشتر آشنا شوید.

سرمایه گذاری در ترکیه

ترکیه و شرایط سرمایه گذاری در این کشور

سرمایه گذاری در جمهوری ترکیه که کشوری در آسیا و قسمت کوچکی از آن در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد, قوانین و شرایط خاص خود را به همراه دارد. در واقع کشور ترکیه با پایتخت آن آنکارا با ایران، بلغارستان، یونان، گرجستان، ارمنستان، عراق و سوریه همسایه بوده که هر ساله تجار زیادی در این کشورها سرمایه گذاری و مهاجرت می کنند. این کشور یعنی ترکیه بیش از 84225000 نفر جمعیت داشته و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2021 برابر با 1.386 تریلیون دلار محاسبه شده که بخش‌های کلیدی اقتصاد ترکیه معمولاً شامل گردشگری، نساجی، بانکداری، ساخت‌وساز، لوازم خانگی، الکترونیک، منسوجات، پالایش نفت، پتروشیمی، مواد غذایی، معدن، آهن و فولاد و... را شامل می شود. اما سوالی که در اینجا شاید برای شما نیز مطرح شود این است که آیا شرایط سرمایه گذاری با خرید ملک در ترکیه در تمامی این بخش ها منجر به اخذ اقامت و در نهایت تابعیت یا پاسپورت ترکیه می شود و اینکه آیا ترکیه روابط تجاری دوجانبه و قراردادهایی با ایران دارد که سرمایه تجار را برای سرمایه گذاری مطمئن تضمین کند؟ شاید اگر این سوال را در گذشته از افراد می پرسیدند پاسخ مجهول باشد ولی اکنون این موضوع تاحدود زیادی واضح خواهد بود. در واقع امروزه کشور ترکیه شرایط خوبی را برای سرمایه گذاری از طریق خرید ملک و... فراهم آورده که سبب سهولت کارهای اقامت برای ایرانیان شده است.

روش های سرمایه گذاری در ترکیه

قانون سرمایه گذاری اتباع خارجی در کشور ترکیه به سال 2016 برای اولین بار به برنامه های مهاجرتی این کشور اضافه شد که بر اساس این برنامه سرمایه گذاری، این کشور به متقاضیانی که در املاک یا سپرده های بانکی یا صنعت در این کشور سرمایه گذاری کنند، اقامت، شهروندی و پاسپورت دوم اعطا می کند. در واقع با این قانون, معمولا مسیر خرید ملک برای سرمایه گذاران خارجی در کشور ترکیه جذابیت بیشتری را به همراه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که برای خرید ملک و اخذ ویزای سرمایه گذاری نیاز به خرید یک یا چند ملک در ترکیه به ارزش حداقل 250000 دلار و بالاتر بوده که در واقع در مقایسه با سایر کشورها این مبلغ را نیازمند است.

به طور کلی متقاضیانی که علاقه زیادی به سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ اقامت در این کشور را دارند, می توانند از روش های متنوعی برای سرمایه گذاری در ترکیه استفاده کنند که در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را با این روش ها شما عزیزان را بیشتر آشنا کنیم. این موارد عبارتند از:

  • سرمایه گذاری در املاک (Real Estate Investment) که برای حداقل 3 سال باید مالک ملک خریداری شده باید باشید.
  • مورد بعدی, داشتن حداقل سرمایه 500000 دلار در سهام های بورسی کشور ترکیه
  • خرید اوراق قرضه دولتی ترکیه به ارزش حداقل 500000 دلار برای حداقل 3 سال
  • ایجاد شرکتی که حداقل برای 50 کارمند ایجاد شغل و فضای رقابتی در کشور ایجاد کند.

روش های سرمایه گذاری در ترکیه

شرایط و قوانین مربوط به سرمایه گذاری در ترکیه

این کشور یعنی ترکیه برای تنظیم سرمایه گذاری اتباع خارجی مجموعه قوانین و مقرراتی را جهت تنظیم سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفته است که این قوانین را در سفارت کشور ترکیه به طور کامل می توانید مشاهده نمائید. در واقع دولت ترکیه برای تشویق سرمایه گذاران خارجی، تخفیف های مالیاتی، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده، حق شهروندی ترکیه و اقامت دائم ترکیه را در نظر گرفته که همین ویژگی ها باعث شده اقامت در ترکیه با سرمایه گذاری و خرید ملک در آنتالیا, استانبول و.. برای اقامت یکی از راه های محبوب علاقمندان ایرانی باشد که جهت اخذ پاسپورت به این روش ها اکتفا کنند.

مهمترین قانونی که برای سرمایه گذاری در کشور ترکیه جهت اخذ اقامت این کشور بسیار مهم است, داشتن سرمایه بالا به نیت کمک به اقتصاد این کشور بوده و قوانین و شرایط دیگر را می توان بی اهمیت دانست.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه مزایا و معایب مختلفی را به همراه دارد که در ادامه به بیان هریک از این مزایا می پردازیم که عبارتند از:

  • دسترسی به بازارهای آسیایی و اروپایی از طریق سرمایه گذاری
  • امکان اخذ تابعیت کشور ترکیه برای خود، خانواده و فرزندان زیر 18 سال
  • امکان درخواست برای تحصیل در دانشگاه های معتبر ترکیه
  • مزایای بیمه درمانی این کشور
  • امکان اخذ پاسپورت کشور ترکیه

مزایا و معایب سرمایه گداری در ترکیه

اما پس از بررسی مزیت های سرمایه گذاری در ترکیه، اگر بخواهیم شما را با معایب آن آشنا کنیم، باید به موارد زیر اشاره شود که عبارتند از:

  • احتمال از دست رفتن ارزش سرمایه گذاری شما به دلیل کاهش ارزش پوند در برابر دلار و یورو وجود دارد.
  • امکان از دست دادن سرمایه با انتخاب نامناسب ملک در این کشور نیز محتمل است.
  • وجود مشکلات مختلف در ناتوانی پرداخت وام مسکن
  • نرخ مالیات بالا در کشور ترکیه

سخن پایانی

سرمایه گذاری در ترکیه و اخذ تابعیت این کشور موضوعی است که امروزه برای بسیاری از افراد جامعه مورد بحث بوده و تلاش های زیادی از این دسته افراد برای مهاجرت به ترکیه را می بینید. پیشنهاد ما این است که قبل از مهاجرت از طریق خرید ملک در ترکیه و یا دیگر موارد رایجی که در ذهن دارید, به مزایا و معایب سرمایه گذاری و اخذ اقامت در کشور ترکیه توجه زیادی کنید تا بتوانید بدون مشکل و با آگاهی کامل از شرایط ترکیه همگام با خرید ملک و یا دیگر روش ها اقدام به سرمایه گذاری و اخذ اقامت کنید. امیدواریم این مقاله از وبسایت های هومز به آدرس اینترنتی https://hihomes.org مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته و به سوالات ذهنی شما پاسخ صحیح داده باشد.

کپی رایت @ Hihomes. طراحی و توسعه توسط Rigel.ir