قانون جدید خرید ملک در ترکیه

News
شنبه 05 آذر 1401

امروزه خرید ملک در ترکیه در بین مردم کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران طرفداران زیادی داشه و کم و بیش در قوانین این کشور تغییراتی ایجاد شده است. قوانینی که شاید آنقدر بزرگ و چشمگیر نبودند که این همه سر و صدا به پا کنند، اما این بار و در سال 2022 قوانین جدید خرید ملک در ترکیه کمی بیشتر از قبل شنیده می شود. زیرا بر خلاف همیشه مشکل اصلی آنها قیمت ملک و محدودیت در خصوص شرایط اخذ اقامت در ترکیه و در محله های خاصی در شهرهای مختلف این کشور است.

قانون جدید خرید ملک در ترکیه

قوانین جدید برای خرید ملک در ترکیه برای اخذ تابعیت

قبل از تصویب این قانون، امکان اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در مدت سه ماه کاری با قیمت خرید 250000 دلار یا بیشتر وجود داشت و خریدار می توانست یک یا چند ملک را با قیمت کل 250000 دلار یا بیشتر خریداری نماید. اما امروزه یکی از قوانین جدید خرید ملک در ترکیه, افزایش قیمت ملک برای اخذ تابعیت می باشد که این مبلغ از 250000 دلار به 400000 دلار افزایش یافته و سایر قوانین در این خصوص تغییری نکرده و خریدار می تواند اقدام به خرید ملک و یا خرید نماید. این دسته از املاک باید قیمت کل آن ها از400 هزار دلار بیشتر باشد تا در طی سه ماه کاری پاسپورت و تابعیت ترکیه دریافت کنند. این قانون در روز جمعه 13 می 2022 در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شد و از همان تاریخ لازم الاجرشده است.

البته همانطور که گفته شد افزایش قیمت خرید ملک در ترکیه برای اخذ تابعیت برای اولین بار است که اتفاق می افتد و پس از گذشت چند سال قانون اعطای تابعیت با مبلغ 250 هزار دلار و بر اساس شرایط جدید حاکمیت این کشور بسیار عجیب و دور از انتظار بود.

قانون دوم برای خرید ملک در ترکیه برای گرفتن اقامت

اما یکی از قوانین جدید دیگر برای خرید ملک در استانبول برای املاکی است که قیمت کمتری دارند و برای گرفتن شهروندی فوری خریداری نمی شوند، بلکه برای گرفتن اقامت (و بعد از پنج سال شهروندی) تدارک و خریداری می شوند.

قانون دوم برای خرید ملک در ترکیه برای گرفتن اقامت

تاکنون قوانین ترکیه حداقل قیمتی را که برای املاک خریداری شده توسط اتباع خارجی از طریق آن می توانند اقامت دریافت کنند, تعیین نکرده است و هر شهروند ترکی می تواند به هر مبلغی برای خود، همسر و فرزندان بعدی ملک با میزان قیمت معین خریداری کند. این قانون اجازه م یداد تا در سن 18 سالگی اقامت کوتاه مدت در ترکیه را دریافت کنند که می تواند به مدت پنج سال به طور مداوم تمدید و منجر به تابعیت ترکیه و پاسپورت آن ها شود. البته این رقم برای شهرهای بزرگ و مراکز استان ها از 75000 دلار و برای شهرهای کوچک 50000 دلار می باشد.

برای درک بهتر این مفهوم باید گفت که اگر ملک خریداری شده در ترکیه توسط یک شهروند خارجی کمتر از این مبالغ باشد، در واقع هیچ منع و مشکل قانونی برای وی به وجود نمی آورد اما تنها مشکل این است که وی نمی تواند از طریق فلان خریداری شده, اقامت ترکیه را دریافت کند. در واقع در این قانون جدید تنها چیزی که تغییر می کند حداقل قیمت است و سایر قوانین خرید ملک در ترکیه تغییری نداشته و خریدار می تواند اقامت کوتاهی برای خود، همسر و فرزندان زیر هجده سال داشته باشد. این قانون حداقل قیمت ملک برای اخذ اقامت کوتاه مدت در ترکیه برای افرادی که به قصد اخذ اقامت این کشور را داشتند, از تاریخ 24/06/2022 لازم الاجرا شد.  

دلیل اینکه قانون اجازه اقامت در برخی از مناطق ترکیه را نمی دهد چیست؟

اولین نکته ای که در مورد این قانون باید به آن اشاره کرد این است که این قانون یک قانون موقت بوده و دلیل آن نیز تقدم قوانین دیگر بر این اجرائیه است. در دوره اخیر میزان خرید ملک و اخذ اقامت ترکیه توسط اتباع خارجی رشد چشمگیری داشته و جمعیت خارجی ساکن در این کشور با رشد فزاینده ای روبرو بوده که این امر باعث شده در محله هایی که طبق قانون ، تعداد اتباع خارجی مقیم بیش از حد نصاب باشد، چنین قوانینی تدوین شود.

تکلیف قانون اقامت مسکن در محلات ممنوعه چیست؟

با تصویب این قانون موقت، کسانی که قبلا در این محله ها سکونت داشته اند، نگران تمدید اقامت خود هستند. اما باید در نظر داشته باشید که اگر با خرید ملک و قبل از اجرایی شدن این قانون در این محله ها اقامت تهیه کردید, مشکلی برای تمدید اقامت خود نخواهید داشت و می توانید بدون مشکل اقدام به تمدید اقامت خود کنید.

سایر قوانین جدید برای خرید ملک در ترکیه

در رابطه با سایر قوانین جدید برای خرید ملک در ترکیه می توان به دو مورد دیگر که در قوانین جدید برای اخذ اقامت ترکیه ذکر شده اشاره کوتاهی داشت.

سایر قوانین جدید برای خرید ملک در ترکیه

  • محل سکونت ملک

یکی دیگر از قوانین جدید ترکیه، الزام به تاسیس حقوقی یا خرید ملک در ترکیه است. تسویه ملک در واقع مجوز ساخت و تکمیل ملک بوده که امروزه در کشور ترکیه یکی از اسناد مالکیت محسوب می شود و برای اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در قانون جدید داشتن کارت تسویه کاملا ضروری می باشد. تا زمانی که ملک مجوز اقامت نداشته باشد، مجوز اسکان اتباع در این مناطق داده نمی شود.

  • شرایط زندگی در ملک خریداری شده

یکی دیگر از قوانین جدید برای خرید ملک در ترکیه نیاز به اقامت در ملک خریداری شده است و به این معنی که شما نمی توانید ملکی را بخرید اما در ملک دیگری زندگی کنید. در واقع برای گرفتن مسکن باید مدارک ملکی را که در آن زندگی می کنید به دفتر سکونت ارائه دهید تا شایسته دریافت اقامت این مناطق را کسب کنید.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که برای خرید ملک در ترکیه یا هر کشور خارجی دیگری, آگاهی کافی و کامل از قوانین مربوطه بسیار لازم است تا با مشکلات قانونی، اتلاف وقت، انرژی و هزینه زیاد مواجه نشوید. برای این منظور لازم است با کسانی که تخصص کافی در این زمینه دارند, در تماس باشید و اطلاعات به روز مورد نیاز خود را بدست آورید.

کپی رایت @ Hihomes. طراحی و توسعه توسط Rigel.ir