توضیحات کامل قانون وراثت در ترکیه

News
سه شنبه 22 آذر 1401

یکی از نگرانی هایی که هنگام مهاجرت یا خرید ملک به خارج از کشور برای افراد به وجود می آید و یا حتی شما را از انجام اقدامات مطمئن در این امر باز می دارد، ناآگاهی به قانون کشور هدف و اقامت دهنده است. وقتی با قوانین کشور دیگری آشنا نیستیم، این یک نگرانی طبیعی و بسیار منطقی است که در رابطه با موضوعی اطلاع چندانی نداشته و در مورد موضوعی مانند خرید ملک احساس نگرانی کنیم. تا انتهای این مقاله همراه وبسایت های هومز باشید تا در ارتباط با توضیحات کامل قانون وراثت در ترکیه مباحث گرانی را در اختیار شما قرار دهیم.

قانون وراثت در ترکیه

قانون ارث در ترکیه

سوالی که بسیاری از خریداران ملک در ترکیه از گروه ها هومز دارند این است که اگر صاحب ملک بمیرد تکلیف خانه ای که خریداری شده چه می شود؟ آیا دولت آن کشور تمام یا بخشی از اموال فرد متوفی را می گیرد یا در ترکیه قانون ارث وجود دارد که اموال به ورثه برسد؟

برای پاسخ به این سؤالات شما عزیزان باید گفت که اگر شخصی قبلاً در وصیت نامه رسمی و محضری نسبت به اموال منقول و غیر منقول خود تعیین تکلیف کرده باشد, موارد وراثتی به ورثا خواهد رسید اما در غیر این صورت اگر تدابیری را نیاندیشیده باشد, هیچ گونه حقوقی را در این رابطه نمی توان برای افراد لحاظ کرد. در واقع هرگونه تصرف توسط دولت آن کشور(اگر شخص به دولت بدهی زیادی نداشته باشد) طبق قانون ارث در ترکیه بین ورثا و بازماندگان فرد تقسیم می شود. ‌

امروزه طبق قوانین کشور ترکیه، حق ارث برای اتباع خارجی به صورت «اصل فی متقابل» بوده و بدین معنی که ادای حق برای یک شهروند خارجی به همان شکلی که برای یک شهروند ترکیه تعیین شده است، مشخص و قانوگذاری می شود و به گونه ای که در صورت فوت متوفی، مال به وراث او به طور کامل برسد.

قانون وراثت در ترکیه برای شهروندان خارجی

بدون شک ترکیه یکی از بهترین کشورهای امروزی برای مهاجرت و سرمایه گذاری بوده و از مهمترین سوالاتی که گاها برای اتباع مهاجر به این کشور پیش می آید, مربوط به قوانین وراثت می باشد. بنابراین بهتر است قبل از سرمایه گذاری در حوزه های مختلف این کشور با قوانین ارث ترکیه آشنایی کامل داشته باشید و بدانید که آیا قوانین ارث در ترکیه برای اتباع خارجی مانند اتباع ترکیه است یا خیر؟ اما تا آنجایی که می دانیم و تاکنون قانون از آن پیروی کرده, طبق قوانین این کشور اگر مسئله ای در زمینه وراثت برای افراد پیش آید, تمام دارایی ها به طور مساوی بین پسران و دختران تقسیم می شود.

قانون وراثت در ترکیه برای شهروندان خارجی

قانون وراثت در ترکیه برای شهروندان ترکیه

شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که قانون ارث برای شهروندان کشور ترکیه چیست که در این مقاله از سایت های هومز به بررسی قانون ارث ترکیه خواهیم پرداخت. قوانین ارث برای اتباع خارجی در ترکیه دقیقاً مانند شهروندان ترکیه بوده و برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات، بهتر است مالک یا ورثه در آن کشور وصیت نامه قانونی را بدین منظور تنظیم کند. اجرای این وصیت نامه باید توسط دفاتر رسمی در کشور ترکیه انجام شود و پروسه این کار یک روز کاری می باشد که در این مقاله با کلیه قوانین و اطلاعات قابل اجرا در حوزه ارث آشنا خواهید شد.

تفاوت قانون ارث در ترکیه و ایران

در این مقاله همانطور که برای شما بیان شد, شما به طور کامل با قانون ارث ترکیه آشنا شدید و در ایران نیز مانند ترکیه وراث فرزندان، پدر و مادر و همسر تابع قوانینی است. یکی از تفاوت های قانون ارث در ترکیه و ایران در مورد میزان ارث فرزندان بوده و طبق قوانین ترکیه، فرزندان دختر و پسر دارای سهم مساوی از ارث هستند اما طبق قانون ارث در ایران سهم ارث پسران بیشتر از دختران می باشد. این نکته مهم را فقط در صورتی در نظر داشته باشید که اموال و دارایی های متوفی در صورت عدم وارث در اختیار دولت قرار گرفته باشد.

تفاوت قانون ارث در ترکیه و ایران

مدارک لازم جهت تنظیم وصیت نامه در ترکیه

همانطور که در رابطه با قانون ارث در ترکیه ذکر نیز شد، این امکان وجود دارد که شخصی در زمان حیات خود مالک ملک بوده باشد و در وصیت نامه قانونی و رسمی تکلیف ملک خود را مشخص کند. برای این منظور مدارک زیر برای تنظیم وصیت نامه در ترکیه لازم و ضروری است که عبارتند از:

  • سند مالکیت اموال غیر منقول و تهیه فتوکپی از آن ها
  • گذرنامه صاحب ملک و گرفتن فتوکپی از آن
  • فتوکپی پاسپورت ورثه یا وراث
  • عکس مالک متوفی

همچنین برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم وصیت نامه به دو شاهد نیاز است و قبل از آن مالک ملک باید برای دریافت گواهی سلامت روان به یکی از بیمارستان های ترکیه مراجعه کند.

خلاصه ای از قانون وراثت شهروندان ترکیه

در سال 1945 میلادی اصلاحیه جدید قانون مدنی ترکیه به عنوان اصلی ترین منبع قانونی در خصوص ارث در ترکیه پذیرفته شده و در این قانون متوفی حق دارد که از زمان فوت تمام اموال خود اعم از اموال و مطالبات و تعهدات خود را به وصیت نامه به وراث قانونی و وراث منتقل کند. در صورتی که متوفی قبل از فوت وصیت نامه ای تنظیم کرده باشد و طبق آن وصیت به وراث قانونی خود اعلام کند، به آنها وراث محجور می گویند. این وراث قانونی محجور درواقع برای افرادی است که با متوفی خویشاوندی خونی داشته و تمام ارث به این دسته از افراد منتقل می شود.

همچنین طبق ماده 506 قانون شماره 4721  ترکیه, سهم هر ورثه با توجه به نسبت آن شخص با متوفی تعیین شده که سهام واگذار شده به این افراد به هیچ وجه قابل تغییر نخواهد بود. در واقع اگر متوفی خویشاوند خونی نداشته باشد، تمام دارایی او به همسر بازمانده اش می رسد و همه فرزندان به طور مساوی از متوفی ارث خواهند برد.

 

سخن پایانی

در این مقاله همانطور که گفته شد; به طور کامل با قانون ارث ترکیه آشنا شدید و طبق قانون اساسی و بر اساس احکام این کشور, وارث پس از فوت کلیه اموال ثبت شده توسط قانون مانند مغازه، ماشین، ملک و غیره قابل انتقال به غیر می باشد. قوانین ارث برای اتباع خارجی در ترکیه دقیقاً مانند شهروندان ترکیه بوده و برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات، بهتر است مالک یا ورثه در آن کشور وصیت نامه قانونی را بدین منظور تهیه و تنظیم کنند که اجرای این وصیت نامه باید توسط دفتر اسناد رسمی در ترکیه صورت گیرد. اگر در رابطه با این مباحث سوالی را در ذهن داشتید, می توانید به وبسایت های هومز به آدرس اینترنتی https://hihomes.org/ مراجعه کنید.

کپی رایت @ Hihomes. طراحی و توسعه توسط Rigel.ir