مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه

News
پنجشنبه 06 بهمن 1401

بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه چگونه بوده و برای این منظور چه شرایطی در پیش روی سرپرست خانوارها برای اخذ اقامت در ترکیه قرار دارد؟ در واقع این سوال به حدی مهم است که گاها خانواده ها برای دریافت پاسخ سوال خود به مراکز حقوقی مراجعه می کنند تا ببینند چه راه حلی برای گرفتن مجوز اقامت خانوادگی برای اقامت ترکیه وجود دارد. تا انتهای این مقاله همراه وبسایت های هومز باشید تا شما عزیزان را با این سوال ذهنی تان بیشتر آشنا کنیم.

مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه

مجوز اقامت خانواده در ترکیه

طبق ماده 34 برای اتباع خارجی در کشور ترکیه، مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه به افراد زیر اعطا می شود که مهترین این شرایط عبارتند از:

  • اتباع خارجی و اعضای خانواده ها که دارای یکی از انواع مجوزهای اقامت کشور ترکیه را دارند.
  • افرادی که دارای وضعیت حمایت ثانویه برای همسران و یا فرزندان نامشروع خواهند بود.
  • مجوز اقامت خانواده صادر شده در ترکیه به مدت دو سال معتبر خواهد بود و خانواده های متقاضی باید حداقل به مدت دوسال در کشور ترکیه سکونت داشته باشند.
  • اگر شخصی طبق قوانین کشورش چندین همسر داشته باشد و بخواهد برای اقامت خانواده در ترکیه اقدام کند، فقط می تواند برای یکی از همسرانش مجوز این کشور را بگیرد. این در حالی است که متقاضی می تواند برای همه فرزندان خود حتی فرزندانی که از سایر همسرانش نیز به دنیا آمده اند, درخواست پناهندگی و اقامت را بدهد.
  • اعضای خانواده ای که متقاضی اخذ مجوز اقامت خانوادگی در کشور ترکیه هستند باید بدانند که به حد نصاب رسیدن سن اعضای خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع خانواده تا سن 18 سالگی می توانند بدون درخواست مجوز اقامت دانشجویی در مدارس ترکیه را اخذ نمایند.
  • افرادی که حداقل سه سال با مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه زندگی کرده اند, می توانند پس از 18 سالگی برای اقامت کوتاه مدت اقدام کنند.
  • اگر یکی از والدین کودک هنگام درخواست مجوز اقامت خانواده در کشور ترکیه باشد، اخذ مجوز محضری از یکی آن ها ضروری خواهد بود.
  • در صورتی که در طول اقامت فردی در ترکیه اختلاف خانوادگی ایجاد شود و منجر به طلاق وی شود و فرد حداقل 3 سال اقامت در ترکیه با مجوز اقامت خانوادگی داشته باشد، اجازه اقامت کوتاه مدت برای وی صادر می شود ولی مشروط بر اینکه از طریق دادگاه ثابت نماید که طلاق همسرش به دلیل خشونت خانگی بوده است.
  • در صورت فوت فرد متقاضی اقامت خانوادگی در کشور ترکیه، می توانند بدون هیچ قید و شرطی برای اقامت کوتاه مدت در ترکیه اقدام کنند.

شرایط درخواست برای اقامت خانوادگی در ترکیه

در اخذ مجوز خانوادگی برای اقامت تکیه باید به یکسری نکات توجه زیادی داشته باشید که این نکات مهم عبارتند از:

  • اگر مجموع درآمد متقاضی اخذ اقامت خانوادگی در کشور ترکیه کمتر از حداقل دستمزد در این کشور بوده باشد، باید به صراحت و با مدرک اعلام کنند که هر یک از اعضای خانواده وی کمتر از 1/3 دستمزد ماهانه دریافت می کنند.
  • ضروری است که همه افراد و اعضای خانواده باید بیمه سلامت داشته باشند و همه استانداردهای لازم بهداشت عمومی و ایمنی را رعایت کنند.
  • مهمترین شرایط برای درخواست اقامت خانوادگی این است که متقاضی باید حداقل یک سال در ترکیه اقامت داشته باشد.
  • مورد بعدی این است که مشخصات متقاضی باید در سامانه مربوطه در این زمینه همراه با آدرس محل سکونت ثبت شده باشد.
  • مورد بعدی این است که آن ها باید ثابت کنند که با یکی از اشخاص مذکور در بند اول ماده 34 زندگی می کنند و یا اینکه قصد زندگی با آن ها را دارند.
  • در مورد مهاجران و افراد دارای وضعیت حمایت ثانویه، شرایط مندرج در بند اول این ماده اعمال نمی شود.
  • همچنین افراد متقاضی باید ثابت کنند که ازدواج کرده اند تا مجوز اقامت خانواده را دریافت کنند.
  • مورد مهم دیگر این است که هر یک از همسران باید حداقل 18 سال سن تمام داشته باشند.
  • داشتن مهر ورود به کشور ترکیه و همچنین سند ازدواج عادی الزامی است.
  • همراه داشتن پاسپورت خانوادگی معتبر
  • وجود سند خانه خریداری شده برای احراز هویت جهت اخذ اقامت خانوادگی الزامی است.

شرایط درخواست برای اقامت خانوادگی در ترکیه

نکات مهم برای اخذ اقامت خانواده در ترکیه

در موارد بالا به یکسری شرایط اشاره کردیم که در ادامه نیز شما عزیزان را با نکات مهم در هنگام اخذ اقامت خانوادگی در کشور ترکیه بیشتر آشنا خواهیم کرد. این موارد مهم عبارتند از:

نکات مهم برای اخذ اقامت در ترکیه

  1. مدت اقامت خانواده در کشور ترکیه سه سال بوده و این اقامت قابل تمدید می باشد.
  2. با اخذ مجوز اقامت خانوادگی، اعضای خانواده می توانند حداکثر 180 روز در سال خارج از ترکیه حضور داشته باشند.
  3. با خرید خانه در ترکیه به ارزش بیش از 400 هزار دلار، متقاضی می تواند برای تمام اعضای خانواده درخواست شهروندی ترکیه و پاسپورت را داشته باشد.
  4. اعضای خانواده هنگام اخذ مجوز اقامت خانوادگی و متقاضی شدن برای دریافت اقامت خانوادگی باید 18 سال سن داشته باشند.
  5. برای کودکان کمتر از 18 سال امکان اقامت در ترکیه به روش های دیگری همچون تحصیل، کار یا خرید ملک وجود دارد.
  6. اگر کودک بالای 18 سال به دلایلی مانند ناتوانی یا بیماری های خاص قادر به زندگی مستقل نباشد، می تواند به همراه سایر اعضای خانواده برای اخذ اقامت ترکیه اقدام کند.
  7. اگر تنها یکی از والدین در ترکیه زندگی می کند، دریافت اقامت کشور ترکیه برای فرزند زیر 18 سال بستگی به رضایت والدین ساکن ایران دارد. اگر والدین دیگر فوت کرده باشند، گواهی فوت آن ها باید به سایر مدارک پیوست شود.
  8. نکته بعدی این است که اگر متقاضی اقامت خانوادگی در ترکیه بتواند ثابت کند که حامی مالی سایر اعضای خانواده خود است، یعنی. پدر، مادر، برادران و خواهران و تمکن مالی لازم برای تأمین مخارج آن ها را دارد، می تواند برای اخذ اقامت خانوادگی اقدام کند.
  9. برخلاف سایر کشورهای اسلامی، تعدد زوجات در ترکیه مجاز نبوده و این قانون شامل تمامی اتباع خارجی متقاضی اقامت ترکیه نیز می شود. در صورتی که متقاضی دارای چندین همسر باشد، تنها برای یکی از آن ها می تواند اقامت خانوادگی ترکیه را دریافت کند.
  10. همچنین فردی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده است پس از سه سال اقامت خانوادگی می تواند تابعیت این کشور یعنی ترکیه را دریافت کند. معمولا این نوع درخواست ها برای شهروندی ترکیه معمولا پذیرفته می شوند.

سخن پایانی

تا اینجای مقاله در رابطه با مجوز اقامت خانوادگی در کشور ترکیه صحبت کردیم. اگر در این رابطه سوالی را در ذهن داشتید, می توانید با گروه های هومز به آدرس اینترنتی https://hihomes.org/ در ارتباط باشید.

کپی رایت @ Hihomes. طراحی و توسعه توسط Rigel.ir