مراحل خرید خانه در ترکیه

News
جمعه 12 اسفند 1401

طبق تبصره 35 قانون املاک و مستغلات شماره 2644، در تاریخ 18 می 2012، تملک و خرید زمین برای کلیه اتباع خارجی در ترکیه رایگان اعلام شد و برای فرآیند خرید ملک در ترکیه، خریدار باید دارای تابعیت یکی از کشورهای مجاز برای خرید ملک در این کشور را داشته باشد. به همین خاطر اگر قصد مهاجرت از طریق خرید ملک در ترکیه را دارید با ما همراه باشید تا در مقاله گروه های هومز مراحل خرید ملک در ترکیه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

مراحل خرید خانه در ترکیه

مراحل خرید ملک در ترکیه

اما چرا باید روند خرید ملک در ترکیه را بدانید؟ در واقع پاسخ روشن است چرا که اگر همه مراحل خرید ملک در ترکیه را بدانید, همیشه از مرحله بعدی آگاه هستید و با خیالی آسوده در مسیر درست خرید ملک حرکت خواهید کرد. در ادامه شما عزیزان با مراحل خرید ملک در ترکیه بیشتر آشنا می شوید که عبارتند از:

  • از ملک بازدید کنید

اولین قدم برای خرید هر ملک، بازرسی ملک و بررسی دقیق آن بوده و بسیار مهم است که خودتان ملک را بررسی کنید و اطلاعات داخل سند را به دقت مشاهده نمائید. نکته مهم این است که اگر ترکی بلد نیستید باید مترجم همراه برای خود داشته باشید تا شرایط قرارداد و توضیحات کامل آن را متوجه باشید.

  • تنظیم قرارداد

برای تکمیل فرآیند خرید ملک در ترکیه باید قراردادی بین خریدار و فروشنده امضا شود که پس از انتخاب ملک مورد نظر، قراردادی بین شما و سازنده پروژه منعقد می شود. این قرارداد به دو زبان ترکی و زبان مادری خریدار که برای شما فارسی است نوشته شده و در این قرارداد شرایط تحویل ملک و امکانات مجتمع و از همه مهمتر تاریخ ثبت سند به نام خریدار مشخص می شود.

از آنجایی که در هر قرارداد مبلغی باید به عنوان پیش پرداخت توسط خریدار به صاحب ملک تحویل داده شود، می توانید مبلغی در حدود 3000 تا 5000 یورو برای پیش پرداخت یا به عبارت دیگر مبلغ مورد نیاز برای رزرو ملک پرداخت کنید. همچنین می توانید برای پرداخت های بعدی مدت زمان مشخصی را درخواست کنید که البته همان مبلغ پرداختی برای رزرو یا خرید ملک نیز در قرارداد ذکر خواهد شد.

  • درخواست انتقال سند

در این مرحله مالک باید قبل از انعقاد قرارداد در سازمان ثبت اسناد و املاک درخواست خود را مبنی بر تامین اقدامات مقدماتی انتقال سند ارائه کند که در صورت عدم ارسال درخواست در مهلت مقرر، تحویل سند با تاخیر انجام می شود. مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند عبارتند از:

  1. سند ملک مورد نظر باید به تاییدیه سازمان ثبت اسناد در خصوص ادعای مالکیت همراه با مشخصات کامل آدرس، متراژ و موقعیت ملک با مختصات کامل تکمیل شود.
  2. پاسپورت با ترجمه رسمی به زبان ترکی
  3. برگه پایان کار ملک و تسویه مالیات و عوارض از شهرداری مربوطه
  4. ارائه بیمه نامه اجباری زلزله ویلاها، منازل، آپارتمان و...
  5. عکس فروشنده در قالب 3 در 4 که برای درج در پرونده الزامی است
  6. دو قطعه عکس از خریدار که باید در پرونده مستغلات کشور ترکیه ثبت شود.
  7. حضور همزمان یک مترجم رسمی و دو شاهد در صورت عدم تسلط طرفین به زبان ترکی
  8. در صورت حضور وکیل طرفین، اصل و رونوشت وکالتنامه همراه با ترجمه رسمی الزامی است.

هزینه خرید ملک در ترکیه

باید بدانید که فرآیند خرید ملک در استانبول ترکیه علاوه بر قیمت خود ملک شامل هزینه های اضافی مانند وکالت، دفاتر اسناد رسمی، مالیات و ... می باشد. هزینه وکیل و مترجم به شخصی که انتخاب می کنید بستگی دارد. لیست هزینه های اضافی برای خرید ملک در ترکه به شرح زیر است که عبارتند از:

  1. هزینه مشاوره املاک که 3% قیمت خرید ملک است
  2. 2% ارزش ملک خریدار بابت اسناد و مالیات توسط خریدار و 2% توسط فروشنده پرداخت می شود.
  3. خریدار باید 1500 لیر به دفتر اسناد رسمی پرداخت کند.
  4. مرکز ثبت و اسناد باید مترجم شما را تایید کنن که قیمت مترجم 700 لیر می باشد.
  5. مالیات نقل و انتقال که 4.4 درصد بوده و معمولاً 50/50 بین خریدار و فروشنده بر اساس ارزش ارزیابی ملک تقسیم می شود،
  6. هزینه اسناد رسمی که 375 دلار می باشد.
  7. وجود بیمه ملک در پرونده الزامی است که قیمت بیمه نیز بستگی به متراژ ملک شما دارد. به عنوان مثال قیمت بیمه برای یک آپارتمان سه اتاقه 70 متر مربعی تقریباً 73 دلار در سال می باشد.

هزینه خرید ملک در ترکیه

قوانین خرید ملک در کشور ترکیه

طبق قوانین ترکیه در سال 2023 فقط برخی از مهاجران می توانند در ترکیه ملک بخرند و ایران یکی از کشورهایی است که مجاز به خرید ملک ترکیه است. این قوانیت خرید ملک در ترکیه عبارتند از:

قوانین خرید ملک در کشور ترکیه

  • حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه 400000 دلار آمریکا می باشد.
  • برای حفظ پاسپورت ترکیه، ملک خریداری شده نباید به مدت 3 سال فروخته یا منتقل به دیگری شود.
  • شهروندان خارجی حق خرید تا 30 هکتار زمین در جمهوری ترکیه را دارند.
  • شهروندان خارجی حق مالکیت یا اجاره زمین های جمهوری ترکیه واقع در مناطق امنیتی نظامی را نخواهند داشت.
  • اتباع خارجی فقط مجاز به خرید تا 10 درصد از زمین و املاک هر منطقه  و یا شهر هستند.
  • شهروندان خارجی یا اشخاص حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه می توانند از مالکان و موسسات مالی معتبر همچون بانک ها درخواست خرید کنند. این یکی از قوانین خرید خانه در ترکیه است که ممکن است برای شما نیز مفید بوده باشد.
  • اتباع خارجی که برای ساخت ملک اقدام به خرید زمین می کنند باید ظرف دو سال این کار را انجام دهند.
  • ایرانیان می توانند هر نوع ملک اعم از زمین، خانه و املاک تجاری را خریداری کنند.
  • با خرید ملک کمتر از 400000 دلار می توانید اقامت 2 ساله ترکیه را دریافت کنید و تا زمانی که سند به نام شما باشد می توانید آن را تمدید کنید.

سخن پایانی

خرید ملک در ترکیه یکی از ساده ترین راه های اخذ اقامت ترکیه می باشد و اگر شما قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، خرید ملک در استانبول یا یکی از شهرهای ترکیه را مد نظر داشته باشید. برای اخذ مشاوره و راهنمایی در رابطه با خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت آن, گروه های هومز به نشانی اینترنتی https://hihomes.org/ می تواند به شما عزیزان کمک زیادی کند.

کپی رایت @ Hihomes. طراحی و توسعه توسط Rigel.ir