ویزای تحصیلی ترکیه و شرایط اخذ اقامت در مقاطع مختلف

News
چهارشنبه 06 مهر 1401

دانشگاه های کشور ترکیه علاوه بر اینکه در ایران دارای اعتبار هستند در سطح بین الملل هم اعتبار دارند. دانشجویانی که از کشور ترکیه مدرک تحصیلی دریافت می کنند به راحتی می توانند در نقاط مختلف اروپا کار پیدا کنند. دانشجویان می توانند در مقاطع تحصیلی مختلف مانند دوره چهار ساله لیسانس و برای تحصیلات تکمیلی ویزای این کشور را اخذ نمایند. در دانشگاه های مختلف ترکیه زبان تدریس متفاوت است و در بعضی از دانشگاه های ترکیه زبان تدریس زبان ترکی، فرانسوی و آلمانی و انگلیسی است. 

 

ویزای تحصیلی ترکیه و شرایط اخذ ان در مقاطع مختلف

دانشجویان باید برای اخذ پذیرش دانشگاه های ترکیه در یکی از آزمون های ورود به دانشگاه ترکیه مانند SAT یا یوس شرکت کنند. دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و شرایط اخذ آن در مقاطع مختلف بسیار آسان بوده و متقاضیان باید مدارک و شرایط مورد نیاز را برای پذیرش دانشگاه داشته باشند. البته دانشجویانی که از جمهوری شمالی قبرس هستند و دانشجویانی که دارای کارت آبی می باشند، دانشجویانی که والدین آن ها اجازه اقامت و ویزای کار در ترکیه را دارند و در این کشور زندگی می کنند معاف از اخذ ویزای تحصیلی ترکیه هستند. دانشجویان داوطلب باید برای دریافت ویزای دانشجویی به نزدیکترین کنسولگری ترکیه یا سفارت ترکیه بروند و درخواست خود را ارسال کنند. دانشجویان باید بدانند قبل از اینکه وارد خاک ترکیه شوند باید ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ کرده باشند. دانشجویان باید بعد از ورود به کشور ترکیه درخواست اجازه اقامت دهند. برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه حتماً در زمان معین شده درخواست خود را ارسال کنید. 

 

هزینه‌های تحصیل در ترکیه

هزینه‌های تحصیل در ترکیه با توجه به زبان آموزشی داوطلبان مانند انگلیسی و ترکی و نوع دانشگاه ترکیه متفاوت است.  ۱۶۶ دانشگاه در شهر های مختلف کشور ترکیه وجود دارد که هزینه های تحصیل در هر کدام از دانشگاه ها متفاوت است. البته دولت ترکیه به دانشجویان واجد شرایط بورسیه تحصیلی اعطا می‌ کند و این بورسیه تحصیلی در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان واجد شرایط اعطا خواهد شد. البته با توجه به اقتصاد کشور ترکیه هزینه زندگی و تحصیل در این کشور کاملا مقرون به صرفه است و دانشجویانی که دارای تمکن مالی می باشند می‌ توانند بدون نگرانی از هزینه تحصیل در این کشور به تحصیل بپردازند. البته هزینه تحصیل در ترکیه کاملا به سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد و آن ها می توانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند تا هزینه های اضافی در این کشور نداشته باشند. دانشجویانی که در دانشگاه خصوصی ترکیه تحصیل می کنند باید به هزینه های خوابگاه و امکانات رفاهی آن توجه کنند. 

 

فرایند اخذ ویزای تحصیلی از ترکیه

 برای اینکه ویزای تحصیلی کشور ترکیه را دریافت کنید باید پذیرش تحصیلی از مدارس یا دانشگاه های ترکیه را اخذ کنید. فرایند اخذ ویزای تحصیلی از ترکیه به این صورت می باشد که دانشجویان با فراهم کردن نامه پذیرش و مدارک مورد نیاز و مراجعه به سفارت و ارائه مدارک می توانند ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنند. دانشجویان باید بدانند که بدون داشتن ویزای تحصیلی نمی توانند در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنند. به غیر از نامه پذیرش دانشگاه، مشخص کردن محل اقامت دانشجو در دوران تحصیل و اثبات تمکن مالی از مدارک و شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه است. در هنگام گرفتن وقت سفارت ترکیه دانشجویان داوطلب باید درخواست ویزا را تکمیل و امضا کنند و درخواست ویزا به همراه مدارک خود ارائه دهند. ممکن است بین ۳ تا ۵ روز رسیدگی به درخواست ویزای تحصیلی طول بکشد دانشجویان داوطلب می توانند از وب سایت کنسولگری ترکیه فرآیند اخذ ویزای تحصیلی از ترکیه را پیگیری کنند. 

 

 دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

در دانشگاه های استانبول و آنکارا امکان اخذ بورسیه تحصیلی وجود دارد. قابل توجه است که بورسیه تحصیلی کشور ترکیه بر اساس ظرفیت بوده و داوطلبانی که شرایط لازم را برای اخذ ظرفیت بورسیه دارند باید اقدام به اخذ ظرفیت بورسیه نمایند. دانشجویانی که تمایل به تحصیل در این کشور دارند باید اشراف کاملی به زبان ترکی استانبولی داشته باشند و با شرکت در آزمون نمره قابل قبولی را دریافت کرده و بتوانند مدرک زبان ترکی را دریافت کنند. دانشجویان دکترا برای دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه باید مقالات ISI به صورت ژورنالی تهیه کنند‌. از نکات قابل توجه برای دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه داشتن نمرات و سطح علمی بالا است. البته تا حدودی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است‌. دانشجویان مقطع کارشناسی باید دارای دیپلم ۱۲ ساله و ریز نمرات باشند‌. معدل آن ها باید بالا ۱۲ باشد اما دانشجویانی که معدل کارشناسی آن ها بالاتر از ۱۵ است اولویت دارند.  

 

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه عبارت از اصل پاسپورت دانشجو با اعتبار یک سال، عکس پرسنلی در تعداد و قطع مورد نیاز، کپی صفحه اول پاسپورت دانشجو در کاغذ A4، نامه پذیرش دانشجو از دانشگاه پذیرنده، فرم تقاضای ویزای دانشجویی به شکل پرینت شده در برگه دو رو و تایپ شده، فیش پرداخت شهریه و مدرک بیمه بهداشتی، مدارک مرتبط با اثبات تمکن مالی و حمایت به مدت یک سال تحصیل و زندگی در ترکیه، اثبات مدارک بلیط بازگشت، هزینه ویزا که بستگی به محل اقامت و ملیت فرد دارد، گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی پزشکی است. دانشجویان باید بدانند که تاریخ انقضای پاسپورت آن ها نباید از یک سال کمتر باشد. دانشجویان باید قبل از اینکه به کشور ترکیه بروند برای ثبت نام اقدام به دریافت ویزا یک ماه تحصیلی نمایند و از سفر غیر ضروری به ایران خودداری کنند. 

 

جمع بندی 

دانشجویان می توانند در دانشگاه دولتی یا خصوصی ترکیه تحصیل نمایند اما دقت کنند که هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی پایین تر از دانشگاه خصوصی است و دانشگاه های دولتی ترکیه شهریه را به لیر دریافت می کنند. به دلیل نزدیک بودن کشور ترکیه به ایران و تشابهات فرهنگی میان این دو کشور ایرانیان بسیار زیادی علاقه مند به کسب ویزای تحصیلی در کشور ترکیه هستند. دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کشور ترکیه ملزم به اخذ ویزای تحصیلی هستند که شرایط اخذ آن در این مقاله بیان شد. 

 

کپی رایت @ Hihomes. طراحی و توسعه توسط Rigel.ir